V 16 veckodag:
|
Skola:
|
måndag 16/4
|
STÄNGNINGSDAG
|
tisdag 17/4
| |
onsdag 18/4
|
Läs- och skrivläxa: Blodligan
Badkläder, handduk
|
torsdag 19/4
|
Läs- och skrivläxa: Blodligan
Fokustid 13.50-14.20
|
fredag 20/4
|
Idrottskläder, skor och handduk
|
Hej alla barn och föräldrar!
Vilket vårväder vi bjöds på när vi kom till skolan i måndags. Så härligt! Våra tomatplantor växer. Passa på att ta med en liten kruka/halv mjölkartong med jord så får ni hem en planta att vårda.
Vårt toalettprojekt fungerar bra. Vi fortsätter även nästa vecka med låst dörr och “egen” toalett. Även vårt skolrestaurangprojekt att sänka ljudnivån för att öka matron samt att minska stressen har gett resultat. Det fortsätter vi också med.
Vi har fortsatt att arbeta med enkätsvaren på trivselenkäten som eleverna gjorde i början av terminen. I 3B fördjupade vi oss i frågan om undervisningen gör mig så nyfiken att jag vill lära mig mer. På lågstadiet är den siffran ganska hög medan den sjunker radikalt till mellanstadiet. Eleverna kom med med många jättebra förslag som nu är vidarebefodrade till rektorn:
Fler lektioner utomhus.
Roliga och intressanta lektioner - t ex ma-korten. Att läraren skojar och är lite rolig ibland.
Minska läxorna i mellanstadiet.
NO utomhus när vi hade det i ettan.
Mer grupparbete
Det är viktigt att vi elever har en positiv inställning till lektionerna. En del vill kanske bara hem och kolla mobilen men det finns roliga saker som vi gör i skolan.
Variera lektionerna t ex någon ny sak på datorn.
Repetera mindre.
Börja lite senare.
Mer slöjd.
Viktigt med ett tryggt klimat så ingen känner sig retad.
Tävlingar på lektioner. Vinnaren får äran!
Plantera mera.
Information om sockerinnehåll i olika matvaror.
Mera nationella prov.
Olika valmöjligheter på arbete under lektionerna.
Mycket rörelsepauser, t ex Röris.
Massage
Frågesport som t ex Kahoot.
Mer lilla aktuellt. Man lär sig mycket av det.
Faktafilmer och andra filmer.
Utifrån elevernas enkätsvar så har 3A:s diskussioner mest kretsat kring vad man gör ifall man känner sig rädd för en annan elev eller för en vuxen på skolan. Vi har spelat upp påhittade händelser som en en teater i klassrummet och haft väldigt givande samtal. Klassen kommer med bra, relevanta och konkreta tips. De tycker att man ska prata med sin mamma eller pappa, att föräldern ska ta kontakt med läraren om barnet vill det, man kan prata med en rastvakt eller med någon av oss som jobbar med åk 3. De vet om att det de säger till oss vuxna sker i sekretess. På klassråden i 3A (har haft 2 täta) kom det även upp frågor om konsekvenstrappan, vad som gäller och om den används. Vi har tittat och gått igenom den igår torsdag. Jag (Caroline) har också efter klassens önskemål tagit med mig frågan till mötet med lågstadiets övriga lärare för att höra ifall alla “använder” den. Kort sagt så är det konsekvenstrappan som gäller när man som elev brutit mot skolans regel. Eleven är alltid med i processen om det skulle ha hänt något, dvs eleven får alltid veta vad som sker och ska alltid få en förklaring till varför. En elev i klassen sa så klokt att vi andra vet ju inte om någon elev på skolan har gjort dumma saker flera gånger eftersom det är hemligt för oss andra.Vilket kan vara skälet till att klassen undrar om den fortfarande finns, eftersom man inte hör så mycket om den.
Vi har ett läsprojekt på skolan som varar mellan v. 15-17. Vi läser en kvart om dagen. I tisdags kom bokbussen på besök igen och vi lånade nya böcker eller lånade om de vi fortfarande läser/vill ha kvar.
Anna Carlsson kom och hälsa på igår torsdag, det var uppskattat!
På måndag den 16/4 är det stängningsdag så endast fyra skoldagar nästa vecka.
Måndagen den 23/4 får vi besök av två författare. De heter Emelie och Andreas Sjölander. De kommer träffa åk F-1 vid en sittning och åk 2-3 vid en annan. Paret Sjölander har ett bokförlag som heter Boksmart. De har bl a skrivit fem historieböcker för barn och en bok som heter “Barnen i Kramdalen”. Vår “föreläsning” kommer utgå från “Barnen i Kramdalen”. Den handlar bl a om integritet och att vara nätsmart. Vi kommer läsa den i skolan innan besöket. Vi kommer också förbereda frågor att ställa om författarskap.
I veckan har vi tränat läsförståelse utifrån ett gammalt nationellt prov. Vi tränar vidare med ännu en läsförståelsetext som läsläxa. Instruktioner finns inklistrade i skrivboken.
Sökläs betyder att man letar i texten för att hitta svaret på frågan. Det är viktigt att barnen läser frågorna NOGA och alla alternativen för att sätta krysset rätt.
Vi har även haft ett till nationellt prov i matematik. Nu har vi bara en del kvar i matematiken. Nu blir fokus på svenska och läsförståelse samt skriva en berättelse och en faktatext i veckorna som följer.
På onsdag ska vi gå till simhallen. 3A går först. De kommer äta lite tidigare den dagen. Medtag badkläder, tvål och handduk. 3B avslutar sin skoldag vid simhallen. Om ert barn (3B) går hem själv den dagen efter simhallsbesöket vill vi att ni hör av er till mig (Linda Fransson) så jag vet vilka elever jag ska ta tillbaka till skolan och fritids.
I 3B har vi gnuggat algoritmer (uppställning) för de som känner sig osäkra. Vi har övat i både addition (med tiotalsövergång) och subtraktion (växling i ett eller två steg.) 3A har repeterar addition med minnessiffra.
Här kommer några exempel att testa hemma:
46+38= 123+29= 158+49=
93-36= 200-72=
I tisdags var det musik, Angelica och Caroline fortsatte arbeta med notvärden. Kunskapen börjar landa mer och mer nu. Det är mycket matte i musik, vi stampar, klappar och räknar. Tex som när vi räknar hur många fjärdelsnoter det får plats i en 4/4-takt. De har lärt sig helnot, halvnot, fjärdedel och åttondel. Vi har tittat lite på sextonsdelnoten. Vi har klappat olika rytmer och lärt oss ord för notvärdena vilket gör det lättare att lära sig. Helnot = TA-A-A-A, halvnot = TA-A, fjärdedelsnot = TA, åttondelsnot = TA-TE, sextonsdelsnot = TA-KA TA-KA…. Vi avslutade med en övning i grupp där de bytte ut dessa ord mot egna ord som skulle passa ihop med notvärdena. Lite knepigt, vi fortsätter nästa vecka.
Ha en skön helg!
Viktiga datum VT-18:
Angelicas VI-dagar under vårterminen är udda veckor tisdagar och onsdagar
16 april Stängningsdag - skola och fritids är stängt.
23/4 Författarbesök
30/4 Lovdag
9 maj (studiedag)
11 maj Lovdag
v 11-20 Nationella prov i ma och sv (inga ledigheter beviljas)
15/6 Skolavslutning
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar