Idag har vi börja arbeta med vårt nya material ”Zick Zack
skrivrummet”. Eleverna kommer att möta
olika typer av texter i den här boken och det långsiktiga målet är att de i slutändan själva ska kunna skriva texter av
olika karaktärer.
Idag onsdag har vi börjat arbeta med en argumenterande text.
Vi arbetar i 4 steg:
1) vi ökar förförståelsen för vad en argumenterande text är med hjälp av olika exempel och övningar. Vi går igenom textens ord och begrepp och letar synonymer. Vi läser texten.
1) vi ökar förförståelsen för vad en argumenterande text är med hjälp av olika exempel och övningar. Vi går igenom textens ord och begrepp och letar synonymer. Vi läser texten.
2) arbete i smågrupper för att ytterligare förstå textens innehåll och struktur
3) i en liten grupp planerar och skriver man en argumenterande text tillsammans
4) själv planera och skriva en argumenterande text
Vi är på steg 1 nu och idag har eleverna fått bekanta sig
med orden åsikt och argument. Vi hade bra diskussioner där eleverna fick prova
att säga sin åsikt följt av argument.
Vi läste texten ”Kom till glasskiosken”. Nästa vecka ska eleverna fortsätta att arbeta med textens innehåll och struktur.
Vi läste texten ”Kom till glasskiosken”. Nästa vecka ska eleverna fortsätta att arbeta med textens innehåll och struktur.
Målet för steg 1: du ska få lära dig hur man uttrycker en
åsikt och framföra argument
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar