måndag 7 mars 2016

Vi-känslan

2.1 Normer och värden Skolan ska aktivt och medvetet påverka och stimulera eleverna att omfatta vårt samhälles gemensamma värderingar och låta dem komma till uttryck i praktisk vardaglig handling. Mål Skolans mål är att varje elev • kan göra och uttrycka medvetna etiska ställningstaganden grundade på kunskaper om mänskliga rättigheter och grundläggande demokratiska värderingar samt personliga erfarenheter, • respekterar andra människors egenvärde, • tar avstånd från att människor utsätts för förtryck och kränkande behandling, samt medverkar till att hjälpa andra människor, • kan leva sig in i och förstå andra människors situation och utvecklar en vilja att handla också med deras bästa för ögonen, och • visar respekt för och omsorg om såväl närmiljön som miljön i ett vidare perspektiv.

Idag gjorde vi en övning i 1B. Vi stod i en ring. En person stod i mitten. Hen skulle prata och försöka få någons uppmärksamhet. Övriga i ringen skulle visa ointresse, titta borta och ignorera personen i mitten.




Att ignorera


-Varför lyssnar ingen?

Reflektioner efter övningen:
'Det kändes konstigt'
'Jag försökte säga en sak men hen tittade bara bort.'
'Jag kände mig ledsen'.

En av deltagarna i ringen sa:
- Jag var tvungen att titta lite på kompisen i mitten för jag kände mig så ledsen i hjärtat att bara titta bort.

Sedan fortsatte vi att prata om hur vi ska göra när vi går in i klassrummet. Hör vi den lugna musiken går vi till vår plats och stannar där. Jag plockar fram t ex min bok, vad du vill-bok eller plus-plus. Jag kan också bara sitta på min plats.

Vårt fokus vidare är aktivt lyssnande och kamratskap.

-Posted using BlogPress from my iPhone

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar