Veckoblad v 36
Måndag 31/8: Vi fortsätter
vårt bokstavsarbete med bokstaven M.
Vi provar att ha 10 tysta minuter i matsalen från det att man går in och tar sin mat. Lågstadiet testar detta under en vecka för att se om det dämpar den höga ljudnivån.
Vi provar att ha 10 tysta minuter i matsalen från det att man går in och tar sin mat. Lågstadiet testar detta under en vecka för att se om det dämpar den höga ljudnivån.
Tisdag 1/9: På
eftermiddagen har vi NO-undervisning på Lindön (Marie, Linda, Lars, Anna). De
barn som går direkt hem efter skolan hämtas vid Vinga 13.15. Övriga elever äter
mellanmål på Lindön och är tillbaka ca 15.45.
Onsdag 2/9: Lämna
in svenskaläxan i mappen. Idrott (ta med kläder, gympaskor och handduk)
Torsdag 3/9:
Fredag 4/9: Idrott
(ta med kläder, gympaskor och handduk)
Övrigt:
Under andra veckan märker vi att våra nya rutiner börjar sätta sig. Eleverna blir allt mer medvetna om sin skolsituation och allt vad det innebär. Det är en spännande resa vi har startat.
Vi börjar nu med läsläxa. Alla elever har fått boken ”Ola” som handlar om en orm. Denna ska de läsa högt för en vuxen varje dag alternativt den vuxne läser tillsammans med barnet. De har även fått ett löst papper där de ska jobba med bokstaven O. Några elever har dessutom fått en läsläxa som innehåller mer text. Denna vecka fick de välja om de ville ha detta häfte eller inte. De elever som har 2 läsläxor ska kunna sammanfatta häftet genom att muntligt berätta 3 fakta om ormen för klassen. Märker ni hemma att det inte går så gör vi ingen sak av det här i skolan. Ni får istället läsa texten tillsammans och prata om innehållet.
Under andra veckan märker vi att våra nya rutiner börjar sätta sig. Eleverna blir allt mer medvetna om sin skolsituation och allt vad det innebär. Det är en spännande resa vi har startat.
Vi börjar nu med läsläxa. Alla elever har fått boken ”Ola” som handlar om en orm. Denna ska de läsa högt för en vuxen varje dag alternativt den vuxne läser tillsammans med barnet. De har även fått ett löst papper där de ska jobba med bokstaven O. Några elever har dessutom fått en läsläxa som innehåller mer text. Denna vecka fick de välja om de ville ha detta häfte eller inte. De elever som har 2 läsläxor ska kunna sammanfatta häftet genom att muntligt berätta 3 fakta om ormen för klassen. Märker ni hemma att det inte går så gör vi ingen sak av det här i skolan. Ni får istället läsa texten tillsammans och prata om innehållet.
Vad har vi gjort i
de olika ämnena?
Bild och musik har vi fokuserat på bokstaven O. Vi har gjort spiralormar och sjungit låtar med O i.
Matematik: vi har introducerat boken och jobbar med att lära känna talen 1 till 10 på olika sätt.
Svenska: främst bokstavsarbete.
No: naturrutan på Lindön
So: värdegrundsarbete
Idrott: friidrott ute
Bild och musik har vi fokuserat på bokstaven O. Vi har gjort spiralormar och sjungit låtar med O i.
Matematik: vi har introducerat boken och jobbar med att lära känna talen 1 till 10 på olika sätt.
Svenska: främst bokstavsarbete.
No: naturrutan på Lindön
So: värdegrundsarbete
Idrott: friidrott ute
Tack alla som kom på föräldramötet! Vi kommer att maila vår
powerpoint från föräldramötet i början av nästa vecka. Det kom upp på mötet att
många önskade tips på bra dataprogram och appar som är pedagogiska och tränar
olika saker. Maila gärna oss så kommer vi sammanställa en lista där vi tillför
de program/appar som vi tycker är bra. Vi kollar upp med skolledningen om vi
kan skicka ut förslaget på den blivande skolgården.
Ha en bra helg!
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar